Δωδεκάορτο

Δωδεκάορτο

Δωδεκάορτο

Δωδεκάορτο

«Δωδεκάορτο» ονομάζουμε τις δώδεκα πιο σημαντικές γιορτές της χριστιανικής Εκκλησίας που έχουν σχέση με τη ζωή του Χριστού. Το Δωδεκάορτο βρίσκεται ζωγραφισμένο στο πάνω μέρος του τέμπλου του ναού. Στο Δωδεκάορτο συνήθως συμπεριλαμβάνονται οι παρακάτω εικόνες: Ευαγγελισμός, Γέννηση, Υπαπαντή, Βάπτιση, Μεταμόρφωση, Βαϊφοφόρος, Ανάσταση Λαζάρου, Σταύρωση, Ανάσταση, Ανάληψη, Κοίμηση της Θεοτόκου και Πεντηκοστή.

Ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου 25η Μαρτίου

Θεομητορική εορτή Ο αρχάγγελος Γαβριήλ φέρνει το μήνυμα στην Παρθένο Μαρία ότι πρόκειται να γεννήσει τον Υιό του Θεού.

Δεσποτική εορτή Η Γέννηση του Χριστού 25 Δεκεμβρίου

Ο Ιησούς Χριστός γεννήθηκε από την Παρθένο Μαρία σ’ ένα σπήλαιο της Βηθλεέμ. Εκείνη την εποχή, βασιλιάς της Ιουδαίας ήταν ο Ηρώδης. Ο αυτοκρ'ατορας της Ρώμης είχε διατάξει απογραφή πληθυσμού των υπηκόων του. Γι’ αυτό και ο Ιωσήφ πήρε την ετοιμογέννητη Μαρία και μετέβησαν στη Βηθλεέμ από τη Ναζαρέτ, όπου διέμεναν.
Μετά τη γέννηση του Ιησού, ένας άγγελος εμφανίσθηκε στους ποιμένες της περιοχής, αγγέλλοντας το χαρμόσυνο γεγονός, ενώ πλήθος άλλων αγγέλων έψαλλαν «Δόξα εν υψίστοις Θεώ και επί γης ειρήνη εν ανθρώποις ευδοκία». Ενώ συνέβαιναν αυτά, άστρο φωτεινό εξ Ανατολής οδήγησε τους τρεις Μάγους (Μελχιόρ, Γάσπαρ, Βαλτάσαρ) στη Βηθλεέμ, όπου μαζί με τους βοσκούς προσκύνησαν τον Χριστό, προσφέροντάς του χρυσό, λίβανο και σμύρνα.

Δεσποτική εορτή της χριστιανοσύνης 2 Φεβρουαρίου
Ο Χριστός μαζί με τους γονείς του (τη Θεοτόκο και τον Ιωσήφ) πηγαίνει στο ναό των Ιεροσολύμων. Εκεί τον υποδέχεται ο ιερέας Συμεών, η Υπαπαντή του Κυρίου εορτάζεται στις 2 Φεβρουαρίου.

Η βάπτιση του Χριστού 6 Ιανουαρίου Δεσποτική γιορτή
Ο Χριστός βαπτίστηκε στον Ιορδάνη ποταμό από τον Ιωάννη τον Πρόδρομο. Στη βάπτιση του Χριστού εμφανίστηκαν τα τρία πρόσωπα της Αγίας Τριάδας. Ο Πατήρ (ακούστηκε η φωνή του) ο Υιός (Ο Χριστός που βαπτίστηκε) και το Άγιο Πνεύμα (Με μορφή περιστεριού).

Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος Δεσποτική γιορτή 6 Αυγούστου
Ο Ιησούς μαζί με τρεις από τους αποστόλους, τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον Ιωάννη, ανέβηκαν σε ένα βουνό (το όρος της Μεταμορφώσεως, το οποίο παραδοσιακά αναγνωρίζεται ως το όρος Θαβώρ) για προσευχή. Εκεί οι τρεις απόστολοι έκατσαν να ξεκουραστούν και κοιμήθηκαν. Όταν ξύπνησαν είδαν τον Ιησού να φωτοβολεί με λαμπρό φως και τα ρούχα του είχαν γίνει λευκά. Μαζί του βρίσκονταν και συνομιλούσαν δύο άντρες, ο Μωυσής και ο Προφήτης Ηλίας. Στη συνέχεια τους κάλυψε νέφος και ακούστηκε μια φωνή από τον ουρανό να αναφέρει «Οὗτος ἐστὶν ὁ υἱός μου ὁ ἀγαπητός· αὐτοῦ ἀκούετε», δηλαδή αυτός είναι ο γιος μου, να τον ακούτε.

Κυριακή των Βαίων
Ο Ιησούς Χριστός, εισέρχεται θριαμβευτικά στα Ιεροσόλυμα καθισμένος σε ένα γαϊδουράκι.Οι Ιουδαίοι, κρατώντας βάγια και κλαδιά διάφορων δένδρων τον ζητωκραυγάζουν.

Ανάσταση Λαζάρου, Σάββατο του Λαζάρου

Ο Λάζαρος ήταν φίλος του Κυρίου. Κάποτε αρρώστησε πολύ βαριά. Οι αδερφές του Μάρθα και Μαρία έστειλαν μήνυμα στον Ιησού για να τον επισκεφτεί και να τον θεραπεύσει.Όταν έφτασε ο Κύριος με τους μαθητές του στη Βηθανία, ο Λάζαρος είχε πεθάνει. Επισκέφτηκε το μνήμα του. Είπε στους παρευρισκόμενους να σηκώσουν την πλάκα του τάφου και φώναξε δυνατά: Λάζαρε βγες έξω. Ο Λάζαρος βγήκε με δεμένα τα πόδια και τα χέρια με πάνινες λουρίδες. Ο Ιησούς τους είπε να τον λύσουν για να περπατήσει.

Η Σταύρωση του Χριστού
Μόλις ο Χριστόςέφτασε στον Γολγοθά κουβαλώντας τον σταυρό σταυρώθηκε με την κατηγορία ότι ισχυρίστηκε ότι είναι ο βασιλιάς των Ιουδαίων, ενώ Τού προσφέρθηκε να πιεί ένα μείγμα χολής αναμειγμένο με ξύδι. Ύστερα σταυρώθηκε και κρεμάστηκε μεταξύ των δύο καταδικασμένων ληστών. Το μαρτύριο του Ιησού μετά τη σταύρωση διήρκησε 6 ώρες. Οι στρατιώτες πρόσθεσαν πάνω από τον σταυρό του Ιησού μία επιγραφή, πάνω στην οποία αναγραφόταν η φράση: ''Ιησούς ο Ναζωραίος, Βασιλιάς των Ιουδαίων'' και μοίρασαν με κλήρο τα ενδύματά Του.

Η Ανάσταση του Χριστού

Σύμφωνα με τα πατροπαράδοτα έθιμα μια ομάδα γυναικών το πρωί της επομένης της ταφής του Χριστού κατευθύνεται στον τάφο προκειμένου να μυρώσουν το σώμα του.
Φθάνοντας οι γυναίκες στον τάφο ανακαλύπτουν ότι ο βράχος της σφράγισής του έχει κυλιστεί και μένει αφρούρητος.
Έκπληκτες διαπιστώνοντας ότι ο τάφος είναι κενός βλέπουν άγγελο να τους εξηγεί την κατάσταση και να τους δίνει ένα μήνυμα.
Σύμφωνα με το μήνυμα οι γυναίκες σπεύδουν στην Ιερουσαλήμ για να μεταφέρουν τα νέα στους μαθητές, συναντώντας όμως τη δυσπιστία τους.
Ο Πέτρος και ο «αγαπημένος μαθητής» σπεύδουν στον τάφο και, βρίσκοντάς τον κενό, επιστρέφουν.
Η Μαρία η Μαγδαληνή ακολουθώντας τους παραπάνω μαθητές επιστρέφει στο τάφο μένοντας εκεί μετά την αναχώρησή τους. Τότε ο Χριστός κάνει την πρώτη Του εμφάνιση σε αυτή.
Την ίδια ημέρα ο Χριστός εμφανίζεται στους Πέτρο και στους δύο που κατευθύνονταν προς Εμμαούς και στη συνέχεια στους άλλους μαθητές στην Ιερουσαλήμ εκτός του Θωμά.

Η Ανάληψη του Κυρίου

Δεσποτική εορτή, γιορτάζεται 40 μέρες από την Ανάστασή του.
Ο Χριστός ανεβαίνει στους ουρανούς.

Η Κοίμηση της Θεοτόκου, Θεομητορική γιορτή, γιορτάζεται στις 15 Αυγούστου.

Εκείνη την ημέρα οι Χριστιανοί γιορτάζουν με ιδιαίτερη λαμπρότητα τον θάνατο της Θεοτόκου, την ταφή, την ανάσταση και τη μετάστασή Της στους ουρανούς.
Η Κοίμηση της Θεοτόκου συνέβη στο σπίτι του Ευαγγελιστή Ιωάννη, στο οποίο διέμενε η μητέρα του Θεανθρώπου. Αφού της έκλεισαν τα μάτια, οι Απόστολοι μετέφεραν το νεκροκρέβατό της στον κήπο της Γεθσημανής, όπου και την έθαψαν. Κατά τη μεταφορά του λειψάνου της, φανατικοί Ιουδαίοι αποπειράθηκαν να ανατρέψουν το νεκροκρέβατό της, αλλά τυφλώθηκαν. Μόνο ένας από αυτούς κατόρθωσε να το ακουμπήσει, αλλά μια αόρατη ρομφαία του έκοψε τα χέρια.
Μοναδικός απών από την κηδεία της υπήρξε, όπως προαναφέραμε, ο Απόστολος Θωμάς. Όταν μετά από τρεις ημέρας πήγε στον τάφο της, βρήκε μόνο τα εντάφια. Προφανώς, η Παναγία είχε αναστηθεί.

Η Πεντηκοστή
Την ημέρα της Πεντηκοστής έλαβε χώρα η επιφοίτηση του Αγίου Πνεύματος στους 12 μαθητές.Οι μαθητές άρχισαν να μιλούν όλες τις γλώσσες και να κηρύττουν τον Χριστιανισμό. Ως αποτέλεσμα βαφτίστηκαν εκείνη την ημέρα 3.000 νέα μέλη της χριστιανικής εκκλησίας.

Πηγές: https://www.sansimera.gr

wikipedia

 

Ιστοριογραμμή του Δωδεκάορτου



© {2020} Ρουσώ-Χριστίνα Κυριαζίδου